Een hardloopblessure, wat nu?

Een hardloopblessure, wat nu?

De marathon van Rotterdam is net achter de rug. De eerste zonnestralen van het seizoen hebben zich al laten zien. De hardloopkalenders in de regio zijn goed gevuld met Ladiesruns, Urban Trails, FunRuns, beachruns en prestatielopen. En met de zomervakantie in het vooruitzicht wil menig strandaanbidder graag nog wat kilootjes kwijt. Niet vreemd dat de straten en parken zich in rap tempo vullen met beginnende hardlopers op weg naar hun eerste mijlpaal. Of iets meer gevorderde sporters die hunkeren naar een nieuw PR. Maar wat als een blessure roet in het eten gooit?

De sportarts: juist ook voor recreanten
Keyi Burggraaff is sportarts en ziet in aanloop naar de zomer inderdaad dat het aantal hardlopers dat kampt met knie-, enkel-, heup -of onderbeenklachten toeneemt. “Die mensen denken vaak dat de sportarts is voor atleten die op hoog (amateur)niveau sporten. Dat is een misvatting. Het zijn juist ook recreanten die overbelastingblessures oplopen. Doordat ze hun schema ineens flink uitbouwen. Te fanatiek kilo’s willen verliezen. Of anders gaan trainen. Je kent vast wel een sporter die hardlopen naast een andere sport erbij is gaan doen. Een wielrenner kan bijvoorbeeld een topconditie hebben en makkelijk een uur lopen op hoog tempo.  Maar hij is helemaal niet gewend om zijn spieren, gewrichten en pezen op deze manier te gebruiken. En dat is funest!”

“We zien hier regelmatig hardlopers met (ingewikkelde) klachten die niet overgaan of pijntjes die snel weer terugkeren zodra ze de training na een periode van rust weer hervatten.  Tijdens een blessureconsult onderzoeken we de patiënt met een sportmedische insteek om de oorzaak te achterhalen en een passende behandeling te bieden. Wij kijken naar het totaalplaatje van de atleet: zo is er bij knieklachten vaak niets mis in de knie maar zijn de pezen vaak overbelast. We zoeken verder naar waaróm de pezen overbelast zijn; bijvoorbeeld door een ongunstige voetafwikkeling, onvoldoende rompstabiliteit etc.

Weer terug naar je gewenste niveau
Luuk Besseling (sportfysiotherapeut) vult Keyi  aan. “Sportarts en sportfysio werken nauw met elkaar samen, daar zit onze kracht. Met een loopanalyse kijken we onder andere naar iemands houding, stabiliteit, afwikkeling en lichaamsbouw.  Zo kunnen we een goed behandelplan opstellen, dat op maat is gemaakt. Ieder lichaam is namelijk anders. We kijken naar belasting en belastbaarheid en stellen alles in het werk om je weer op het gewenste niveau te laten sporten. Dat is het doel!”

Onlangs kwam hardloopster Natalie Sinke op een consult bij Keyi. Nu is ze in behandeling bij Luuk. Lopen op de AlterG is onderdeel van haar herstelplan. Luuk vertelt over de AlterG: “We zijn de enige praktijk in Rotterdam met deze loopband die de zwaartekracht vermindert. Waardoor het in veel gevallen toch mogelijk blijft om te blijven hardlopen en je lichaam functioneel te belasten. Want de maximale belasting of zwaartekracht verminder je tot wel 80%. Zo’n behandeling wordt als fysioconsult vergoed door de verzekeraar”.

Kwalitatief doortrainen
Natalie: “Na een wedstrijd een paar weken geleden, kreeg ik ineens last van mijn voet. Zomaar plotseling. Ik ging naar de sportarts omdat het bleef terugkomen. Ondanks veel koelen, tapen, een bezoek aan een osteopaat en advies van mijn trainers. Ik wilde weten waar het vandaan komt en wat ik er het beste aan kan doen. Gelukkig kreeg ik bevestiging dat we op het goede spoor zaten. Superfrustrerend om niet lekker door te kunnen trainen, want ik heb mijn doelen waar ik naartoe aan het werken was; die zullen nu verschuiven naar later in het seizoen. Komend weekend staan de Ladiesrun in Pijnacker en de Marikenloop op de planning. En het gaat al wat beter gelukkig. De AlterG is voor mij een super apparaat om toch een kwalitatieve looptraining te kunnen doen zonder de belasting die je wel hebt op de weg of atletiekbaan. Ik doe het nu een keer in de week. Het is een perfecte aanvulling om aan mijn herstel te werken. En het is een fijn gevoel dat de fysiotherapeut en de sportarts als team werken om mijn klachten op te lossen”. Lees hier ook de blog van Natalie, waarin zij vertelt over haar ervaringen.

Hardloopblessures voorkomen, tips van de sportarts en de fysio

  • Bouw je schema rustig op, zodat je lijf kan wennen aan de belasting. 10% per week erbij is echt de max. Loop in het begin niet vaker dan 2 tot 3 keer per week.
  • Voetballen moet je leren. Waarom hardlopen niet? Win het advies in van een professional (bijvoorbeeld een looptrainer) over een juiste houding en techniek. Nét je armen even anders houden, je passen verkorten, je schouders ontspannen. Zomaar een paar kleine dingen die je zelf niet ziet of niet weet, maar het kan veel leed voorkomen.
  • Varieer in je training. Doe niet altijd hetzelfde rondje. Loop regelmatig op andere tempo’s. En doe spierversterkende oefeningen. Sterke spieren zijn belangrijk. Met hardlopen vang je per stap drie keer je lichaamsgewicht op!
  • Doe een blessurerisico test. Hierbij kijken we onder andere naar de lenigheid, kracht en functionaliteit van het lichaam. Op die manier brengen we jouw valkuilen in beeld, zodat we een trainingsschema op maat kunnen maken. Ieder lichaam is anders en heeft een eigen aanpak nodig om bepaalde spiergroepen wel of niet te versterken. Bel ons voor meer info.